24 ม.ค. 2022 เวลา 07:54 • ไลฟ์สไตล์
จงพิจารณาขันธ์ทั้งห้า
ว่าเดิมแท้นั้น
ว่าง และ สงบนิ่ง
ไม่เกิด ไม่ดับ
เท่าเทียม ไร้ความต่าง
จงปฏิบัติ
ด้วยการพิจารณาอย่างสม่ำเสมอ
ทั้งกลางวัน กลางคืน
ยาม นั่ง ยืน เดิน นอน
ท้ายที่สุด
จะเข้าถึงสภาวะ
ที่เหนือการคิดนึก
ไร้สิ่งกั้นขวาง และรูปใดๆ
นี่คือ สมาธิ
เพื่อเห็นสรรพสิ่ง
ในสภาวะหนึ่งเดียว
คำสอนของพระมัญชุศรีโพธิสัตว์
ปรากฏในพระสูตรปรัชญาปารมิตตา
เรื่องการทำสมาธิ ของการทำจิตให้เห็นสรรพสิ่งเป็นหนึ่งเดียว
An example of a wisdom teaching of Mañjuśrī can be found in the Saptaśatikā Prajñāpāramitā Sūtra (Taishō Tripiṭaka 232). Sheng-yen renders the following teaching of Mañjuśrī, for entering samādhi naturally through transcendent wisdom:
Contemplate the five skandhas as originally empty and quiescent, non-arising, non-perishing, equal, without differentiation. Constantly thus practicing, day or night, whether sitting, walking, standing or lying down, finally one reaches an inconceivable state without any obstruction or form. This is the Samadhi of One Act.
โฆษณา